Kategorier
Uncategorized

Google Tag Manager som verktøy for oversikt

Bildet er tatt av Rudy and Peter Skitterians fra Pixabay

Google Tag Manager er et verktøy som blir brukt for å kunne samle inn data i Google Analythics. Ved å bruke Google Tag Manager bidrar også til å vise målrettet annonseinnhold til brukerne. Det kan være utfordrende å administrere og flere analyse- og markedsføringskoder på en og samme nettside. På denne måten kan flere feil oppstå, og det kan føre til feilinformasjon basert på data som blir samlet inn. For å holde oversikt over all datainnsamling er Google Tag Manager et nyttig verktøy som gjør det enkelt å gjennomføre og samle inn riktig data i henhold til nettsiden.

For å lettere forstå hvordan Google Tag Manager fungerer, må vi se litt på hva som går under ordet «tag». En «tag» inneholder ofte en del av en JavaScript-kode. Denne JavaScript-koden samler på informasjon om brukeren, som for eksempel atferd, marked og e-handel. Informasjonen som JavaScript innehaver blir overført til Google Analythics.

Jeg er med i en gruppe på 4 som har opprettet en nettbutikk i digital markedsføring. Vi går under navnet scrunch.no og selger scrunchies. Scrunchies er hårstrikker som kommer i forskjellige farger, mønster og stoff, og kan virke litt større og mer pyntet enn vanlige hårstrikker. Frem til nå har vi hatt godt salg i vår nettbutikk. Ved å markedsføre vårt produkt via digitale plattformer som sosiale medier, har vi kunne informere og vokse som nettbutikk. Vi har en Instagram konto til nettbutikken som alle gruppemedlemmene har tilgang til. Ved å poste bilder på Instagram oppstår det engasjement rundt produktene vi selger, og brukere har tilgang til å gå på nettbutikken direkte fra Instagram for å se produktene våre og kjøpe. Vi har 104 følgere på Instagram, og har solgt 40 produkter frem til i dag.

Bilde hentet fra scrunch.no

Google Tag Manager skal lettere gi deg oversikt over hvordan nettbutikken ligger an. For eksempel kan Google Tag Manager finne ut hvilke søkeord som fører til bedre trafikk på nettstedet. Det blir et verktøy for markedsføring og analyse. En annen smart ting som kan bli opprettet med hjelp av Tag Manager er reklame- og remarkeringskoder. Hvis vi bruker nettbutikken vår «scrunch.no» som et eksempel, så vil vi få hjelp av Tag Manager til å legge til koder på nettbutikken vår for å samle inn data om våre kunders atferd. Google Ads hjelper til med å forstå hvilke søkeord som fører til mer trafikk på nettstedet og konverteringer. For å opprette en Google Ads tag for konverseringssporinger i Tag Manager, må vi hente noe som kalles «konverterings-ID» og «konverteringsetikett. Disse henter du fra nettsidens Google Ads-konto.

Med Tag Manager kan vi spore spesifikke handlinger på nettstedet ved å bruke en hendelsesutløser. Det kan være for eksempel ant ganger brukere ser på en video eller klikker seg rundt på nettsiden. For å sette opp en URL variabel som trengs for å få denne funksjonen, må vi først konfigurere en brukerdefinert URL-variabel. Når vi har konfigurert den brukerdefinerte variabelen vår, så må vi lage en hendelsesutløser. Hendelsenesutløseren utløses når noen trykker på «Bestill nå»-knappen.

Bildet er tatt av Free-Photos fra Pixabay

Remarketing er et nyttig verktøy som tillater deg å se annonseinnhold til brukere som allerede har brukt og besøkt nettstedet ditt. Annonser blir vanligvis rettet mot nye brukere som har besøkt nettstedet. Nettmarketing kan være rettet mot nye eller eksisterende bruker som viser til spesialtilbud. Når man konfigurerer remariketing, er det lurt å opprette spesifikke målgrupper som danner et sett med brukere basert på vanlige attributter. For eksempel lage en målgruppeliste over brukere som over brukere som sist besøkte nettsiden din for en måned siden. Deretter kan du spesifisere en annonsekampanje som kun vises når brukere samsvarer med de samme kriteriene til denne målgruppen. Dermed kan brukere som ikke har besøkt nettbutikken få samme informasjon og tilbud, og minne dem på å gå inn på nettsiden igjen.

Når brukere besøker nettstedet ditt, har de en remarketingskode aktivert. Når en økt oppfyller visse kriterier innenfor en målgruppeliste, er det en informasjonskapsel i remarketingskoden, eller en sporings-ID som gir info om brukeren. Informasjonen som blir gitt spares i målgruppelisten. Brukeren kan dermed se en remarketingannonse, som baserer seg på regler du har definert.

På denne måten kan remarketing være en nyttig måte å finne nye brukere på nettsteder eller å engasjere nåværende brukere som ikke har besøkt appen på en stund. Ved hjelp av Analytics, kan man lett finne ut hvordan man målretter info til brukere innenfor en remarketingkampanje.

Kilde

Google Tag Manager, Google Analythics Academy. 2021.

https://analytics.google.com/analytics/academy/course/5/unit/1/lesson/1

https://support.google.com/analytics/answer/6223234?hl=en

https://support.google.com/analytics/answer/6223403?hl=en

Bildet er tatt av Rudy and Peter Skitterians fra Pixabay

Bilde hentet fra scrunch.no

Bildet er tatt av Free-Photos fra Pixabay

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *