Kategorier
Uncategorized

Filterbobler og ekkokamre

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay

Vi blir eksponert for informasjon hele tiden. Om man sitter og ser på TV, driver på mobilen eller tar trikken. Informasjon er viktig for oss mennesker, fordi det gir oss muligheter til å tenke og handle på bestemte måter. Ser man en reklame på TV om januarsalg på den bestemte tingen man ønsker seg, så har man lett for å kjøpe dette produktet. Vi får informasjon basert på den situasjonen vi er i, som for eksempel i forhold til Corona, hvor vi får vite hvilke tiltak som gjelder og hvordan vi skal oppføre oss etter det. Det finnes så mye informasjon som vi registrerer, men hva med den informasjonen som kanskje ikke gjelder for oss? Det er mye informasjon jeg har fått med meg i senere tid som jeg aldri har lært på skolen eller via medier, men som allikevel har en utrolig stor historisk eller fremtidig betydning. Det er mange som ikke tror på klimaendringer for eksempel, og basert på den informasjonen jeg sitter med så forstår ikke jeg hvorfor de ikke tror på dette. Hva gjør at vi mennesker har så ulik oppfatning av hvordan verden ser ut?

Filterbobler

For å forstå dette så må vi også forstå hvordan vi får informasjon. I dag har vi jo fortsatt bøker som inneholder informasjon, men det som er den vanligste informasjonskilden i dag er nok internett. En bruker er en person som søker etter ting på nettet. Når brukeren trenger å få informasjon om et eller annet, så søker brukeren innenfor en nettside. På nettsiden finnes det algoritmer. Algoritmene styrer hvilket resultat du får opp basert på søkeordene du bruker, og prøver å tilpasse den mest relevante informasjonen basert på det du søker på. Filterbobler sorterer og filtrerer informasjon for å skreddersy interessebasert informasjon for brukeren. Filterbobler tilpasser og avgrenser informasjon til brukeren. Det som er spesielt med dette er at filterbobler fungerer som en personaliserende informasjonsgiver som viser oss det vi vi vil se basert på det vi har søkt på. Informasjon som ikke stemmer basert på egen oppfatning vil vi ikke kunne få se. På denne måten så blir vi satt inn i en egen boble som er styrt av egne kulturelle og ideologiske perspektiver. Vi vil også på denne måten bli koblet til likesinnede.

Ekkokamre

Et ekkokammer baserer seg også på algoritmer, hvor oppgaven er å forsterke informasjon, ideer og oppfatning gjennom gjentatte kommunikasjoner og repetisjoner. Meninger og fakta er ikke viktig, det som er viktig blir er å få bekreftelse på det man søker og leser. Det vil si at det du som bruker søker på og leser på internett blir sporet opp. Ekkokammeret får med seg ting du «liker» på for eksempel Facebook, og gir deg forslag til andre ting du kanskje også vil like. Brukere blir også eksponert for informasjon basert på søke- og lesehistorikken, som gjør at informasjonen blir personalisert. Siden brukeren får informasjon om syn som allerede er av interesse, så vil da brukeren ikke oppleve og bli kjent med informasjon fra andre synspunkter. Det som er positivt med dette er at informasjon brukeren allerede er interessert i, blir gitt til brukeren støtt og stadig. Vi finner raskt informasjon, og ekkokammer skal gjøre det enkelt for oss å få den informasjonen.

Etiske spørsmål

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay

Det filterbobler og ekkokamre gjør med oss er at de personaliserer internett for deg. Er du på YouTube og søker på spesifikke videosnutter, så vil det senere komme opp anbefalinger basert på det du så på sist. Har du googlet Nike sko og sett på et par sko som du vurderer å kjøpe, så dukker disse skoene opp som reklame i forskjellige sosiale plattformer for at du ikke skal glemme disse skoene. Dette kan få deg til å bli påminnet om at dette er noen sko du faktisk vil ha, og velger da kanskje å kjøpe disse. Det som er felles for filterbobler og ekkokamre er at informasjonen du blir eksponert for er basert på hvem de oppfatter at du er som person. De filtrerer bort informasjon som de merker du ikke har interessert deg for før, og de gir deg tilstrekkelig informasjon om ting du er interessert i. Dette er selvsagt en effektiv form for digital markedsføring, men skaper etiske spørsmål basert på menneskers privatliv. Det kan oppleves som en form for skjult manipulering for deg som bruker. Det å føle at du blir forfulgt av informasjon eller produkter du har klikket deg inn på kan oppleves skremmende, fordi vi som mennesker tenker at det vi gjør i privatlivet og det vi søker på er personlig. Det som gjør dette ekstra skremmende er å tenke på hva andre brukere blir eksponert for.

«UXA»

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay

Som et eksempel så har NRK kommet med et program som heter UXA, hvor programlederen Thomas Seltzer reiser til USA for å finne ut hva som egentlig skjedde med «den amerikanske drømmen». Et av spørsmålene som han stilte seg var i forhold til politikken, og hva som gjorde at mennesker var tilhengere av Donald Trump. Det som kom opp av informasjon i UXA var at vi i Norge blir ofte eksponert for annen informasjon enn de i USA. I Norge belyser media ting som Trump har sagt og gjort, som gjør at vi tviler på han som en god president. Blant tilhengerne i USA får de informasjon om helt andre ting, som fører til at de har tiltro til Trump. Her handler det også selvsagt om perspektiver, og forskjeller på kulturelle og økonomiske syn. Republikanere og demokrater har jo forskjellige verdier og synspunkter som forsterker deres tro på de forskjellige partiene. Men det kan jo tenkes at de som er Trump-supportere har en søkehistorikk som tilrettelegger for at de får filtrert informasjon basert på deres interesser. Det som ekkokamre gjør er jo ikke å konstatere fakta nødvendigvis, men få opp bekreftende informasjon basert på det man søker på. Personlig så har jeg egentlig ikke blitt eksponert for positiv informasjon om Trump, noe som gjør at jeg ikke er hverken tilhenger av han eller stoler på det han gjør og sier. Den informasjonen jeg har mottatt er negative hendelser og uttalelser som Trump har kommet med, som danner et visst bilde som ikke støtter mine verdier og meninger.

Refleksjon

Ved hjelp av algoritmer som skreddersyr informasjon til mennesker basert på interesser, så får vi ikke tilgang til informasjon man kanskje trenger for å se ting fra andre synspunkter. I en tidligere forelesning i digital markedsføring ble det snakket om at vi skaper relasjoner og bånd til folk som er mest lik oss selv, og dette kan man også kanskje knytte med informasjon. Filterbobler og ekkokammer skaper informasjon basert på hvem du er og hva som du er interessert i. Det jeg tenker er viktig er å finne ut om det finnes en måte å utvide horisontene litt, slik at informasjonen jeg får ikke blir begrenset. Som i eksempelet om dokumentaren til Thomas Seltzer på NRK som heter UXA, så fikk jeg en større forståelse om hvor viktig og avgjørende presidentvalg er i USA for de som virkelig er utsatt for fattigdom eller utfordringer på noen som helst måte. Det å utvide vår måte å oppsøke informasjon, forholde oss til mennesker med andre meninger og kunne lære noe nytt er viktig. Det gjør at vi kanskje våger å trenge oss ut av den bobla av informasjon vi lever i daglig for å kunne forstå andre kulturer, religioner og synspunkter på en helt annen måte.

Referanser

Hovde, Kjell-Olav, og Sigmund Grønmo. Store Norske Leksikon. 2 november 2020. https://snl.no/algoritme (funnet januar 26, 2021).

Mediepåvirkning. 2018. https://2measteffen.weebly.com/ekkokammer-og-filterbobler.html (funnet januar 26, 2021).

Orgeret, Kristin S. Store Norske Leksikon. 23 desember 2020. https://snl.no/filterboble (funnet januar 25, 2021).

Seltzer, Thomas. UXA. 13 oktober 2020. https://tv.nrk.no/serie/uxa-thomas-seltzers-amerika/sesong/1/episode/2/avspiller (funnet januar 25, 2021).

Ett svar til “Filterbobler og ekkokamre”

Hei Ingvild!

Flott innlegg 🙂 Du skriver godt og det er tydelig at du har jobbet hardt med dette innlegget. Du har med mange gode eksempler og viser til kilder systematisk gjennom hele innlegget. God kontroll på tekststruktur har du også, med bilder og underoverskrifter. Veldig bra 😀 Fortsett med det gode arbeidet og lykke til videre med bloggingen 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *