Kategorier
Uncategorized

FINN – Gjenbruk er tingen!

Bildet er tatt av succo fra Pixabay

Funksjon

Finn.no er en plattformtjeneste som har opprinnelse i Norge. Det er en tjenesteplattform som gjør at mennesker rundt om i Norge kan selge og kjøpe forskjellige typer gjenstander og tjenester. Selgere kan annonsere at de ønsker å få solgt en gjenstand eller tjeneste, og oppretter pris, sted og kontaktinformasjon. Kjøpere ser etter diverse produkter og tjenester som de ønsker å kjøpe. Det som er genialt med FINN er at ting som folk har lyst til å kvitte seg med, er noe som andre ønsker seg og verdsetter. Dette gjør at markedet på FINN ofte oppleves som billig siden det er salg og kjøp mellom privatpersoner. Det er også mange som ønsker å kjøpe «secondhand» produkter fordi det er bærekraftig. Det er også mange bedrifter som benytter seg av FINN, fordi de har innsett at FINN er et sted hvor personer leter aktivt for å finne det produktet eller den tjenesten de er ute etter. Det går an å betale for plassering, det vil si at personer eller bedrifter kan betale en viss sum for at deres produkt/innlegg skal være det første brukeren ser dersom de klikker seg inn.

Bildet er tatt av Pete Linforth fra Pixabay

Forbrukernes gullgruve

Det som er strålende med denne plattformen er at det er et utmerket sted for alminnelige folk å selge ting som andre har gleden av, og kjøpe det man trenger. Men det er også en plattform som inneholder så mye mer enn bare det. Flyturer, leiligheter, gjenstander, arbeidsplasser og tjenester er noen av de få tingene man finner på FINN. Som kunde kan man søke etter noen som kan gjøre en jobb for deg, for eksempel hvis man trenger hjelp til flytting, maling eller vasking. FINN byr på så mange forskjellige muligheter, og det er opp til kundene og aktøren om enighet om pris og tidspunkt.

Bildet er tatt av Tobias Rehbein fra Pixabay

Ekspansjon

Aktørene som FINN spiller sammen med er privatpersoner, bedrifter og annonsører.  FINN eies i hovedsak av Schibsted Media Group og Polaris Media. Siden oppstart i 1996, og med den store digitale forskjellen som har skjedd siden da, har FINN bare ekspandert i alle retninger. Det er utrolig mange kunder som er innom daglig, og ønsker å finne gjenstander og tjenester de vil å kjøpe. Andre er der for å selge ting de ikke har bruk for lengre. Det er da flere brukere som har fordeler ved å komme inn i nettverket. Vi kaller dette for nettverksternaliteter, som er en del av nettverksgoder (Krokan, 2013). FINN er en plattform som brukes ofte blant veldig mange mennesker, og er designet og bygget på prinsippet om at det skal være mange tilbud og til en relativt rimelig pris i forhold til butikkene. Det finnes da altså flere mennesker og bedrifter som tar i bruk FINN for å oppnå noen form for salg, kjøp eller tjenesteyting.

Bærekraftig

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay

Det som også er positivt med FINN er at det er bærekraftig å kjøpe gjenstander som andre har brukt før oss – secondhand. For det første så er det dyrt å kjøpe en splitter ny sofa fra IKEA for en student som lever på stipend. På FINN er det varer man får kjøpt som varierer i pris, men det som ofte er saken er at det er billigere å kjøpe en vare som allerede har blitt brukt. Mye av det man finner på FINN er produkter som ofte holder en god standard. Eventuell slitasje eller søl blir som regel oppgitt, og kjøperen kan da selv vurdere om det er verdt å kjøpe dette produktet, eller om de ønsker å finne et annet produkt. Min opplevelse med FINN er at folk er som regel ærlige om produktet eller tjenesten de selger, og at det er innafor å diskutere pris. Ofte så «haster det» for de som ønsker å selge gjenstander. Enten skal de flytte ut av en leilighet, eller så har de bestilt noe nytt i en butikk, og trenger å kvitte seg med det gamle. FN har opprettet mål for bærekraftig utvikling, som fungerer som en felles målsetting for land, næringsliv og sivilsamfunnet. Dette skal bekjempe ulikhet, stoppe klimaendringer og utrydde fattigdom. FINN bidrar til at flere mennesker kan kjøpe ting som allerede er produsert, som kjøperne tar imot som gjenbruk. Dette er en måte å slippe å kvitte seg med og kaste varer som allerede er i stand til å bruke. På denne måten kan vi kjøpe produkter på FINN som gir oss muligheten til å ta i bruk allerede eksisterende varer. Produksjon av varer fører til et visst energiutslipp i form av drivhusgass som slippes ut i atmosfæren, og som igjen kan ha konsekvenser for klimaendringer. Ved å benytte oss av gjenbruk kan vi bidra til å redusere klimaendringene ved å gjøre forandringer i brukeratferden vår.

Referanseliste

Bildet er tatt av Gerd Altmann fra Pixabay (Hentet 21.01.21)

Bildet er tatt av Tobias Rehbein fra Pixabay (Hentet 21.01.21)

Bildet er tatt av Pete Linforth fra Pixabay (Hentet 21.01.21)

Bildet er tatt av succo fra Pixabay (Hentet 21.01.21)

Kilde hentet fra FN.no: https://www.fn.no/tema/klima-og-miljoe/klimaendringer (Hentet 21.01.21)

Kilde hentet fra FINN: https://www.finn.no/ (Hentet 21.01.21)

Krokan, Arne. Nettverksøkonomi – digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 2013.

Ett svar til “FINN – Gjenbruk er tingen!”

Hei Ingvild!

Fint innlegg 🙂 Bra bruk av hyperlinking. Du har skrevet rimelig med tekst også og forklarer godt. Struktur har du kontroll på som alltid – kjempe flott 🙂

Du har skrevet et flott innlegg, Ingvild, men dagens innlegg handlet om transaksjonskostnader og nettverkseffekter. Mye av det du har skrevet om fra før av kan trekkes inn i disse temaene. Dette innlegget kan du imidlertid trekke inn igjen til Cecilie sin del, som handler mye om det med bærekraft.

Jeg savner også en introduksjon og en avslutning på dette innlegget.

Godt jobbet 🙂 Jeg ser frem til å lese mer 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *