Kategorier
Uncategorized

Sosiale konsekvenser med kunstig intelligens

Sosiale konsekvenser i henhold til kunstig intelligens er noe som er et omdiskutert tema i dag. Kunstig intelligens sin utvikling foregår fort og hyppig, og spørsmålet vi stiller oss er hvordan fremtiden kommer til å bli seende ut. Hvordan blir arbeidsplasser? Hvilke nye tjenester er på vei? Hva skjer med oss mennesker som jobber innenfor disse arbeidsplassene som lett kan bli byttet ut med kunstig intelligens?

Dagens butikkdrift

Jeg jobber i Meny, som er en del av Norgesgruppen. Høsten 2018 fikk vi 6 selvbetjeningskasser, hvor kunder kunne handle og betjene disse kassene på egenhånd. Mange kunder var fornøyde med at vi fikk selvbetjeningskasser, men så er det alltid enkelte kundegrupper som velger å gå til kassen med kasserere i. Enten så er det fordi; de har mange varer, de skal betale med kontanter (noe vi ikke tilbyr i selvbetjeningskassene våre), eller så er det fordi de ikke vet hvordan de skal bruke selvbetjeningskasser. Uansett så hørte vi medarbeidere kommentarer fra kundene. Enkelte syntes det var synd at vi fikk selvbetjeningskasser, fordi vi som kasserere «fikk ikke noe å gjøre», eller at vi kunne bli «arbeidsløse». Jeg husker jeg tenkte en del over dette.

Selvbetjening var nytt for oss, og vi gikk inn i en ny overgang på jobb, hvor en person overvåket 6 selvbetjente kasser og kunne tilby kunder hjelp dersom de trengte det. I dag er jeg utrolig glad for at vi har selvbetjente kasser, for det vil si at vi kan rullere mer på oppgaver og skape en mer varierende hverdag på jobb. Jeg syntes at selvbetjeningskasser var helt topp, for det gjorde til at vi ikke måtte sitte så mange timer i kassen i løpet av en vakt. For meg så er dette en deltidsjobb, og jeg tar utdannelse som tyder på at jeg ikke kommer til å være kasserer i mange år til. Men videre teknologi viser jo til at etter hvert kommer faktisk butikker til å fungere basert på kunstig intelligens.

Fremtidens butikkdrift

Amazon har allerede opprettet fysiske butikker som baserer seg på kunstig intelligens, hvor kunder kan handle uten å stå i kø i kasser. Kunder slipper å måtte legge varer på rullende bånd, for at varene skal bli scannet av kasserere. Kunder slipper til og med å måtte scanne varer i selvbetjening. Ved å opprette butikker som Amazon Go, så kan kunder simpelthen bare plukke med seg varer som blir registrert ved hjelp av kameraer og sensorer i butikken. Disse teknologiske funksjonene er basert på kunstig intelligens, og er lært til å registrere hva kunder tar med seg eller eventuelt legger tilbake. Varene blir registrert via sensorer idet kunder går ut av butikken, mens regninga blir sendt til kunden senere via en Amazon konto. Jeg må si at dette er en flott måte for kunder å handle raskt og effektivt på, men hva skjer med butikkansatte da?

Butikkansattes arbeidsoppgaver framover

Det blir fortsatt butikkansatte som fyller på varer i hyllene, eller fungerer som en velkomstkomité i det kunder entrer butikken. Det jeg tenker er fint med dette konseptet er at butikkansatte kan jobbe på en annerledes måte. Å få butikken til å se innbydende og fin ut er viktig for å fremheve produkter, og fører til økende salg av varer. Påfylling og fremtrekk av varer blir derfor en viktig oppgave som butikkansatte fortsatt utøver fremover.

For butikkansatte kan det i en større grad også bli aktuelt å ta i bruk andre menneskelige ferdigheter. Dette er ferdigheter som for eksempel retter seg mot kundebehandling og serviceinnstilling. Kunder som handler i butikker forventer god kundebehandling, og jeg tror dette kommer til å bli viktig i framtiden også. Kanskje har de ansatte mer tid til kunden, og kan rette oppmerksomheten mot kunden i en større grad enn det vi får til i dag. På denne måten kan kundeopplevelsen bli mer positiv, noe som igjen kan føre til at kundene gir bedre rating eller score til bedriften eller butikken. Et godt renomé i dagens samfunn er viktig, og det å ha et godt rykte fører til tiltrekning av nye kunder. Det er også viktig at kunder ønsker å komme tilbake og handle, slik at butikken får faste kunder. Faste kunder er et tegn på at butikken har godt utvalg, gode tilbud og positive kundeopplevelser. Reduserte køer og enkle systemer er også noe kunder verdsetter.

Selvgående biler

Det er mange arbeidsoppgaver som alltid har blitt utført av mennesker, som kommer til å bli utført i større grad av kunstig intelligens fremover. I en tidligere forelesning i digital markedsføring, var det et spørsmål på hvor lang tid det kom til å ta før folk kjørte i selvkjørende biler og transport. Samlede analyser og data fra nettsiden RethinkX mener at allerede i 2030 kommer 95% transport til å være selvkjørende biler. Bilen er elektrisk, og er mer miljøvennlige å kjøre med. Det skal også være trygt å kjøre med disse bilene. Det er ganske fasinerende å tenke på at om 10 år så må vi ikke kjøre eller styre bilene selv, men simpelthen bare sitte på. Men dette fører jo også til at sjåføryrker ikke lenger blir ettertrakta, og dette blir også et arbeidsmarked som er i ferd med å viskes ut.

Det er en spennende tid vi har foran oss, men samtidig litt skummel. Det er mange spørsmål som omgår dette temaet, men med ikke nødvendigvis så mange konkrete svar på alt. Det vi vet er at kunstig intelligens kan utfordre oss mennesker, og erstatte menneskelige arbeidsoppgaver. Dette fører til at utsatte yrker og arbeidstakere må finne annet arbeid. Etter hvert som verden utvikler seg, så må vi utvikle og tilpasse oss vi også. Vi må legge om måter å tenke på, jobbe på og organisere oss på. Vi må forstå hvilke ressurser som trengs, og hvilke ressurser som vi kommer til å trenge mindre av i fremtiden.

Referanser

Hentet via Amazon sin hjemmeside https://www.amazon.com/b/ref=s9_acss_bw_cg_agojwo_1a1_w?node=20931388011&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=merchandised-search-2&pf_rd_r=FMM5D9FMX0DPMW3VTJ3G&pf_rd_t=101&pf_rd_p=202bb5f6-3afe-4534-ad20-9eb246c4051a&pf_rd_i=16008589011

Bilde hentet fra https://no-lorenskog-mobilitetsplan.s1.umbraco.io/fakta-og-analyse/fremtidens-mobilitet/

Hentet via Rethinkx sin hjemmeside https://www.rethinkx.com/transportation-executive-summary

Ett svar til “Sosiale konsekvenser med kunstig intelligens”

Hei Ingvild!

Flott innlegg! Så bra at du innledningsvis drøfter rundt dine egne erfaringer på Meny og tar opp relevante eksempler! Her har du en tydelig rød tråd fra start til slutt – fortsett sånn! Fint at du også har med kilder til alle eksemplene og brukt hyperlink der det passer 🙂

Eneste to ting jeg har å kommentere er at du må gjerne bruke flere bilder (og til og med videoer!) gjennom teksten – ikke bare i starten av innlegget 🙂 En gjengående skrivefeil er «Amazone» når det heter «Amazon».

Godt jobbet Ingvild! Jeg gleder meg til å lese mer 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *